Creatief denken kun je dat ook leren op school?

Stel je eens voor… dat iedereen kan leren creatief te denken. Dat is helemaal niet zo moeilijk hoor. Ja echt, iedereen kan creatief denken en als docent of teamleider kun je dit zeker positief ontwikkelen in de groep.

Creativiteit is het zien van dingen op een andere manier dan de meeste mensen. Creatief denken zorgt voor nieuwe kansen of oplossingen voor problemen en legt hiermee de basis van innovatie. Naast vernieuwing moet ook aandacht zijn voor toepasbaarheid en bruikbaarheid. Het is één van de 21e eeuwse vaardigheden die leerlingen in hun latere leven nodig hebben.

Creatief denken do’s en dont’s

Creatief denken wordt het sterkst ontwikkeld in een leeromgeving waarin kinderen gestimuleerd worden om zélf oplossingen te bedenken. Het vraagt om een flexibele leerkracht, die ruimte geeft voor experimenteren, het mogen maken van fouten en het opperen van spontane ideeën. Moedig een vragende houding bij de leerlingen aan en straal oprechte nieuwsgierigheid uit. Leg hen grote vraagstukken voor, denk en speculeer ook zelf hardop.

Daarentegen vormen beoordeling, competitie en externe beloning doorgaans een flink negatief effect op de creativiteit en leerprestaties. Het maakt veel kinderen – en volwassenen- angstig en ontneemt ze de lust tot leren, creëren en presteren.

Een opdracht om samen een oplossing te bedenken voor een mogelijk probleem zonder dat hier een cijfer aan vast hangt is een goed voorbeeld. Samen brainstormen over hoe je een rauw ei kunt laten vallen zonder dat het stuk gaat. Of hoe zorg je ervoor dat je veilig over straat gaat terwijl iedereen het liefst met zijn smartphone bezig is?

Kennis en vaardigheden die van pas komen bij creatief denken zijn technieken zoals brainstormen. Het samen associëren, divergeren, convergeren en uiteindelijk realiseren van ideeën kunnen in simpele stappen worden aangeleerd.

Oefenen

Een leuke en eenvoudige manier om te oefenen met creatief denken is het samen oplossen van een breinbreker. Met alleen logisch nadenken kom je er niet uit. Lukt het jullie om de volgende breinbreker op te lossen?

Romeo en Julia lagen dood op de vloer, naast hen een plas water en glasscherven. Het raam stond op een kier en de wind huilde. Wat is er gebeurd?

Het antwoord en meer van deze raadsels vind je hier. Wil je ook op andere manieren oefenen en kun je daar hulp bij gebruiken? Werken aan School gaat graag creatief met teams aan de slag om samen op zoek te gaan naar die ideeën die goed toepasbaar zijn in de klas of tijdens teamvergaderingen. We werken ook samen met de Foutenfabriek om docenten en kinderen positief te leren kijken naar fouten. Carolijn en Natascha van Werken aan School helpen graag bij het concreet maken van de 21e eeuwse vaardigheden op school. Neem gerust contact met ons op als je met ons wilt brainstormen.

http://werkenaanschool.nl/contact/

Related posts

Leave a Comment